page contents Книжен ъгъл: Откриваме Симеон Радев
Предоставено от Blogger.

Откриваме Симеон Радев

2.5.15

Петко Тодоров

Неизвестните му ръкописи излизат на бял свят

Симеон Радев отбелязва в „Лица и събития от моето време”: „Еднъж, на един прием в Двореца, на който аз за голямо мое учудване бях поканен – тогава аз бях още журналист – царица Елеонора ми каза: „Желанието на царя е да не продължавате „Строителите”.

Аз бях в недоумение. Не можех да разбера защо: в моята книга нямаше нищо против династията; напротив, тя изобличаваше противниците й. Сетне, от г-жа Петрова-Чомакова, дворцова дама, чийто салон посещавах, чух причината.
Княз Фердинанд забелязал, че в „Строителите” аз обичах да давам психологични портрети. Той ги намирал забавни, но в много случаи и пълни с ирония и сарказъм Мисълта, че като стигна до неговото царуване, ще има да изобразявам по същия маниер и неговия лик, не му била никак приятна”.

Излезе том 3 на „Лица и събития от моето време” (изд. „Захарий Стоянов”). Спомените му тук се простират от 22 декември 1901 до 6 май 1903. Припомняме: след кончината на сина му в апартамента бяха открити 54 кашона и куфари с ръкописи и документи.

Спомените ще излязат в 7 тома по 600 страници. Появи се и неиздаваният ръкопис „Строителите на съвременна България” (изд. „Skyprint”). Той е в 2 части: „Произходът на съвременна България” – за Възраждането и „Руско-българският конфликт и дипломацията (1886-1887)”. Чакаме още неизвестни текстове.

Откриваме Симеон Радев, а не „преоткриваме”. Причината, че неговото изправяне в цял ръст не е значима новина е мизерната ни културна акустика.